Januari 30, 2012

KITA HARAPKAN PELANGI, TAPI HUJAN YANG TURUN

Barangkali kita selalu terfikir. Kenapa kita tidak mendapat apa yang kita harapkan. Mengapa apa yang kita impikan, tidak kita kecapi. Walaupun berusaha dan mencuba. Walaupun kita yakin bahawa diri layak. Semua yang kita inginkan masih tidak kita perolehi.

Malahan, kita mendapat sesuatu yang tidak kita sangka. Adakalanya mendapat sesuatu yang buruk. Mudahnya kita berkata, "Tidak apa, redha sahaja". Tetapi, syaitan itu tidak pernah puas mengganggu keturunan Nabi Adam. Di saat kita berkata redha, hati sedikit sebanyak memberontak ketika syaitan menyuntik perasaan 'cemburu' dalam diri kita. Mulalah kita bertanya pada diri, "Kenapa aku tak dapat ? Sedangkan aku berhak dapat ?". "Aku selalu pergi masjid dari dia, tapi kenapa aku tak dapat macam yang dia dapat ?". Dan macam-macam lagi.

Pelbagai lagi persoalan yang kita fikirkan akan timbul. Otak kita seperti sedang berfikiran waras. Namun sebenarnya, suntikan syaitan telah meresap jauh ke dalam hati kita. Penyakit hati mula berlaku, emosi mula merajai diri. Semua yang kita redha, kini bertukar menjadi dendam. 

"SABAR ITU ADALAH DENDAM YANG TERINDAH"

Benar. Rasa sabar itu satu rasa yang halus. Kita mungkin tidak dapat pelangi yang kita harapkan, malah mendapat hujan lebat. Walau tiada pelangi indah, bukankah air hujan itu juga satu nikmat ? Kita hanya melihat hujan sebagai penghapus impian kita melihat pelangi. Namun, kita tidak sedar air hujan itu telah diturunkan untuk tujuan lain. Mungkin untuk menyejukkan bumi yang selama ini tandus. Disebalik keburukan ada terselit kebaikan yang tidak kita sangka. Begitulah ADILnya Allah SWT.

Begitulah manusia. Fitrah manusia. Lemah dan sering terlupa. Sering lalai. Manusia bukan malaikat. Tidak sesempurna malaikat. Itulah hakikat. Yang pastinya kita haruslah sentiasa melihat diri kita dan mengingati Allah SWT. InsyaAllah. Tiada bisikan syaitan yang akan berjaya mengganggu kita.


kasutkaripap : satu luahan rasa yang awak, awak, awak dan juga saya rasa.muhasabah diri. kerana kita semua manusia :)




2 ulasan:

  1. syaitan akan cuba mcm2 cara untuk menyesatkan manusia..

    BalasPadam
  2. yep.betul misshannajr.
    sama-sama kita muhasabah dan perbaiki diri agar terhindar dr bisikan2 jahat itu :)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...