Januari 31, 2012

ANAK MUDA YANG SAKIT !

Keluar berjalan-jalan di hujung minggu dengan satu tujuan adalah sesuatu yang wajib kita lakukan. Mahu tidak mahu, harus keluar. Keluar bukan dengan kenderaan sendiri menjadikan pemandangan kita lebih luas. Berada dalam tempat awam seperti kenderaan awam juga menjadikan otak kita berfikir ligat sementara kenderaan yang kita naiki sampai ke destinasi.

Suasana keretapi dan stesen keretapi penuh dengan manusia yang masing-masing punya tujuan sendiri. Jika kita ada mata yang tajam, kita akan sentiasa teperasan dengan gelagat-gelagat anak muda di tempat awam. Ada yang berjalan bersama-sama rakan sesama jantina, ada yang bersama adik beradik atau sepupu, dan tidak kurang juga 'anak-anak muda yang sakit'.

'Anak-anak muda yang sakit' ini termasuklah, remaja-remaja bertindik, bertatu, berseluar londeh, mahupun pasangan remaja yang sedang berjalan-jalan atau duduk melepak sambil berpelukan.



Di mana rasa malu mereka ? Berpuluh malah jutaan manusia lain melihat adegan pasangan-pasangan ini ditempat awam. Apa agaknya perasaan ibu bapa mereka andai terserempak anak-anak muda ini ketika sedang bercengkerama ? 

Keluhan berat meniti dibibir sesetengah golongan. Anak ibarat sehelai kain putih. Ibubapa juga lah yang mencorakkannya. Ada ibubapa yang terasa sudah berpuas hati dengan cara didikan mereka pada anak-anak. Ada ibubapa yang sentiasa melihat anak-anak sendirilah punca mereka bersosial sehingga melampaui batas.

Walauapapun yang dianggap atau pendapat sesetengah pihak, yang pastinya anak-anak muda kita sekarang sedang 'sakit'. Selain ibubapa, pemerintah sesebuah negara juga perlu mengambil berat tentang hal ini kerana anak-anak muda adalah aset yang begitu penting pada negara.





kasutkaripap: Boleh dapat gred apa ya karangan ini dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia ? ahaks~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...