Jun 16, 2011

MURTAD !

Terdapat dua jenis hukuman dalam Islam bagi orang yang murtad iaitu hukuman di dunia dan hukuman di akhirat. Hukuman murtad di hari akhirat adalah kekal selamanya di dalam neraka.Ini adalah berdasarkan firman Allah swt;

"Dan sesiapa diantara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu dia mati sedang dia dalam kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya (selama-lamanya)." 
(Surah al-Baqarah, 2:217)

Manakala hukuman murtad di dunia adalah hukum bunuh. 
(Pelaku di beri peluang 3 hari bertaubat, jika tidak mahu bertaubat maka bunuhlah)..

Sabda Rasulullah saw;

"Sesiapa yang menukar agamanya , maka hendaklah dibunuh" 
(Hadis diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan hadith ini adalah hadis sahih)

"Tidak dihalalkan darah seorang Muslim yang bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allahdan sesungguhnya aku utusan Allah kecuali salah satu daripada tiga: orang yang telah berkahwin berzina, hutang nyawa dengan nyawa dan orang yang meninggalkan agamanya (Islam) serta keluar dari jamaah (umat Islam)." 
(Hadis diriwayatkan oleh at-Tirmidhi)

..............................................................................................................................

 
Negara kita negara Islam..
Pemerintah kita pemerintah Islam..
??????????????



kasut&karipap: hukum bunuh bagi orang yang melakukan murtad adalah adil ! siapa kata ianya kejam..baca KISAH RAJA & KEMATIAN dan fikirlah sendiri..kenapa Allah swt menjatuhkan hukuman bunuh kepada mereka yang murtad.



1 ulasan:

  1. setuju gan abu idras~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...