Jun 28, 2011

IMAN VS AQAL

Disebalik peristiwa Israk dan Mikraj...
Ia menguji sejauh mana keimanan kita kepada Allah swt...sejauh mana kita mempercayai perkara ghaib..
sejauh mana kepercayaan kita terhadap Rasulullah saw...

Jangan gunakan logik akal semata-mata dalam perkara ini, kerana jika membuat pertimbangan mengikut logik akal, maka kita mungkin akan mendustakan Rasulullah saw. Nauzubillah.

Marilah kita mengikuti semangat Abu Bakar RA yang selalu berada di belakang Rasulullah, membenarkan perkataan Rasulullah dan sentiasa berbaik sangka dengan syariat Islam dan tidak sekali kali mempertikaikannya apalagi memperlekehkan.


Ayuh, kita buang sikap seperti Abu Jahal yang telah mendustakan baginda Rasulullah saw dari kehidupan kita kerana sikap begini akan membawa kita jauh daripada agama Islam yang sebenar. Sesungguhnya dalam perkara agama, tidak semua perkara boleh diukur dengan logik akal semata-mata kerana akal manusia itu terbatas walau sehebat manapun ilmu kita. Keimanan kepada Allah dan RasulNya itu memerlukan pertimbangan melalui jiwa yang suci dan ikhlas.


"Mereka ingin memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan) mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahayaNya meskipun orang-orang kafir membenci. "
(Surah as-Sof ayat 8)



Baca artikel ini. KLIK dan INI...juga INI....dan INI juga..






1 ulasan:

  1. itulah jika hanya skadar berfikir scara logik semata2....

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...