Jun 06, 2011

#1 :: SUUL KHATIMAH ATAU HUSNUL KHATIMAH ?


Apa itu suul khatimah? Suul khatimah ialah pengakhiran yang buruk ataupun tidak baik. Dalam Al-Quran, terdapat doa-doa yang boleh dijadikan amalan untuk mengelak daripada suul khatimah ini. 



Ayat 8 surah Ali Imran yang bermaksud “Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpahan rahmat daripada sisi-Mu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.”



Satu tanda daripada suul khatimah adalah tergelincirnya hati sesudah seseorang itu mendapat petunjuk. Tanda lain suul khatimah adalah apabila tingkah laku kita seperti orang yang tidak percaya kepada Tuhan atau tidak mengendahkan suruhan-Nya sesudah kita memperoleh kepercayaan dan keyakinan kepada Allah. Selain itu, ada orang yang banyak berbuat baik ketika zaman muda. Tetapi,membuat perkara-perkara yang buruk ketika usia tuanya.


Menurut Rasulullah saw, terdapat tiga orang yang tidak dipedulikan Allah swt dan tidak dibersihkan dosanya pada hari kiamat. Dua daripadanya adalah orang tua yang berzina dan orang miskin yang takbur ataupun bercakap besar. Orang muda yang berzina itu berdosa besar tetapi orang tua yang berzina lebih besar dosanya kerana dia berada pada hujung usianya dimana sudah hampir dengan kematian yang akan membawanya bertemu dengan Allah swt.


Wajarkah kita yang asalnya hadir ke dunia ini dalam keadaan suci, kemudian kembali dalam keadaan kotor dan penuh dosa ? Jawapannya terletak di tangan kita sendiri. Tepuk dada, tanyalah iman sendiri.







Rujukan: Indahnya Kematian, Bisri M.Djaelani


5 ulasan:

  1. BUKAN NAK KOMEN ARTIKEL... TP NAK KOMEN BLOG KARIPAP MMG LAWA!!!!!!!!!! HEHEHEHE

    BalasPadam
  2. lawa dimataku sudah cukup! hahahaha..terima kasih jika lawa juga dimata kamu.hahaha

    BalasPadam
  3. HAHAHAHAHHA....... EH... KOMEN AWK JE KE.. SUKMA CM NE???? HAHAHA... ALANG2, KOMEN BLOG POPULAR GAK YA!!!!

    BalasPadam
  4. erk...bloh awak skema...hahahahahaha~

    BalasPadam
  5. hahahaahahahahahahahahaha..... adeh...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...