November 09, 2011

RIWAYAT NABI MUSA DENGAN IBLIS

Diriwayatkan bahawa Musa a.s sedang duduk di suatu tempatnya. Tiba-tiba datang Iblis memakai jubah dan berubah-ubah bentuk dalam jubahnya. Ketika mendekatinya, Iblis menanggalkan bajunya, kemudian mendatangi Musa seraya berkata: "As-Salamu alaika."

Musa berkata: "Siapa kamu?"

Iblis menjawab: "Aku Iblis."

Musa berkata: "Semoga Allah tidak menghidupkan kamu. Ada apa engkau datang?"

Iblis menjawab: "Aku datang untuk memberi selamat kepadamu atas kedudukanmu di sisi Allah SWT."

Musa berkata: "Apa yang engkau lakukan?"

Iblis menjawab: "Aku menguasai hati anak-anak Adam."

Musa berkata: "Apa perbuatan manusia sehingga engkau dapat menguasainya."

Iblis menjawab: "Apabila ia merasa kagum pada dirinya dan merasa banyak amalnya serta melupakan dosa-dosanya. Aku peringatkan engkau tiga perkara: jangan menyendiri dengan seorang wanita yang tidak halal bagimu, kerana apabila seorang lelaki menyendiri dengan wanita yang tidak halal baginya, maka aku akan menjadi temannya selain teman-temanku, sehingga aku menggodanya dengan wanita itu. Jangan menjanjikan sesuatu kepada Allah, melainkan engkau memenuhinya. Jangan berjanji mengeluarkan sedekah, kecuali diberikannya kepada yang berhak atasnya."


Kerana seseorang yang berjanji mengeluarkan sedekah dan tidak memberikannya kepada yang berhak, maka akulah temannya selain teman-temanku hingga aku menghalanginya untuk memenuhi janjinya."

Kemudian Iblis pergi seraya berkata: "Aduh celaka, Musa telah mengetahui dengan cara apa aku menipu anak-anak Adam (manusia)."




kasutkaripap: semoga diri kita sentiasa terpelihara dari bisikan serta hasutan Iblis yang dilaknat !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...