Ogos 09, 2011

PETUA DIMURAHKAN REZEKI & DIPANJANGKAN USIA

Ramai di antara kita sering mengucapkan ayat ini kepada rakan-rakan, saudara mara, dan sesiapa sahaja yang anda kenal...
dan ayat ini sering diucapkan ketika seseorang itu menyambut ulang tahun kelahiran atau hari-hari istimewa tertentu..

" SEMOGA PANJANG UMUR DAN MURAH REZEKI"

***********************************************************

Jadi...apa petua agar kita dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki oleh ALLAH SWT ???
Jawapannya di sini.................
Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang)."
(Hadis Riwayat Bukhari)


Silaturrahim berasal daripada bahasa Arab yang bererti menghubungkan ikatan kasih sayang. Silaturrahim merupakan suatu ikatan yang suci yang menuntut kita sebagai umat Islam sentiasa menjaganya malah seseorang itu tidak dikatakan beriman selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri. 
Masakan manusia boleh hidup keseorangan. tanpa bergantung harap dan menerima kasih sayang daripada orang lain. Oleh itu jalinan silaturrahim adalah amat penting bagi sesebuah ummah itu hidup lebih cemerlang dan berjaya kerana ukhuwwah yang dipupuk di atas rasa cinta dan kasih kerana Allah pasti akan memberikan kekuatan pada jiwa mana-mana individu. 





kasutkaripap: sama-sama kita mengeratkan silaturahim diantara manusia, dan lakukan ia kerana inginkan keRedhaan ALLAH SWT...


2 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...