Jun 23, 2011

JANGAN MALAS !


Malas adalah satu contoh ajakan hawa nafsu. Apabila kita menurut kemalasan ia akan membelit kita sehingga kita menjadi lebih pemalas.

Ada ketika kita menjadikan penat sebagai satu alasan supaya tidak pergi ke masjid. Penyelesaiannya, adalah dengan melawan rasa penat itu. Ketika terlintas rasa malas, kita hendaklah melawan perasaan malas itu dengan tetap mengangkat kaki ke masjid. Pasti, rasa malas itu akan lenyap sedikit demi sedikit, seiring dengan langkah-langkah kita kesana.

“Kemudian sajalah saya berwuduk. Lebih baik saya berwuduk di masjid”. Kita mungkin pernah mengungkapkan atau terfikir seperti ini. Ungkapan begini juga kita perlu lawan! Apabila ketika itu kita tiada halangan untuk siap berwuduk sejak dari rumah, kita mungkin tidak perlu menunggu orang ramai yang hendak mengambil wuduk juga di masjid. Kerana, bagi orang yang berwuduk di rumah lalu bergegas melangkah ke masjid, setiap langkah kita akan menjadi penghapus dosa serta mengangkat darjat kita. Subahanallah.

Apabila kita sudah sampai di masjid, jika timbul perasaan alangkah baiknya berada di tempat yang memudahkan kita keluar nanti, sekali lagi kita perlu melawannya! Ketika kita mampu melawan segala hawa nafsu , kita akan memiliki keperibadian yang tegas dan fokus pada tujuan. Jika mahukan kebaikan dalam solat, kita akan berusaha agar duduk kita tidak menghalang orang lain yang lalu lalang. Lalu kita mencari saf solat paling depan.

Begitu juga dengan zikir. Selepas solat, bagi orang yang kurang tekadnya, dia akan pergi segera selepas sahaja selesai solat. Padahal, zikir tidak memerlukan masa yang lama, maksimum hanya 10 minit. Ketika berdoa, tekadkan sepenuh hati kita menghayati apa yang kita lafazkan kerana setiap zikir-zikir dan doa-doa yang kita ucapkan semuanya akan kembali kepada diri sendiri juga.

Muncul rasa malas dalam mengerjakan ibadah bererti kita sedang dikuasai dengan hawa nafsu. Hawa nafsu sudah merasuk dan menguasai hati kita. Maka, kita harus segera melawan. Ayuh kita bangun dan lawan agar kita menjadi hamba yang lebih taat kepada Tuhan !








kasut&karipap: jangan malas2 ye..malas tu disertai ngan syaitan. tak mau kawan dgn syaitan ok!

4 ulasan:

  1. ya,,, karipap.... kadang2 subuh yang dijadikan alasan nak pg masjid.. padahal dah dgr azan ..... Ya Allah................. kuatkan hati mlwn malas dlm jiwa!!!!!!!!!!!!! aaaahhhhhh........

    BalasPadam
  2. ya,,, karipap.... kadang2 subuh yang dijadikan alasan nak pg masjid.. padahal dah dgr azan ..... Ya Allah................. kuatkan hati mlwn malas dlm jiwa!!!!!!!!!!!!! aaaahhhhhh........

    BalasPadam
  3. berusaha awak !!! lawan ! lawan!!!!

    BalasPadam
  4. ya.. karipap............. Berikan kekuatan padaku Ya Allah............

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...