Mac 25, 2011

BERSYUKUR JIKA SUSAH

semalam pada pukul 00.53......
henset vibrate bawah bantal...
mesej rupanya..dengan mata yg dibuka sebelah je saya membaca mesej....

"hello. i am amanda. i kat upm. final sem. i am working on my thesis right now under dr.zat. i had borrowed your thesis from pusat sumber as my guideline. can i have your presentation slides? i need it for my reference. if can...send me by email .......@gmail.com "

selesai membaca mesej..oleh kerana sudah larut malam...
dan mengantuk yg amat sangat..saya bercadang esok pagi saja cek slide viva dulu2 ada lagi tak...

pagi menjelma...
laptop dibuka dan terus mencari folder thesis dlm file2 lama...
Alhamdulillah...ada lagi saya simpan rupanya..
saya membuka dulu slide itu sblum hantar kpd amanda..
sesekali tersenyum sendiri bila teringat masa viva final year project tahun lepas..
dengan terketar-ketarnya...
dengan bahasa inglish yg 'broken' habis !
dan yg paling hebat lg..sy buat viva sedangkan sy tak ada result for my project lagi !
nota siku: sepatutnya viva dibuat utk tunjuk kat pengadil *lec* dr proses smpi dapat result!

lalu..kenangan fyp (final year project) menjelma kembali...
betapa bersusah payahnya keluar masuk lab..
membancuh larutan utk dijadikan sample...*buat kaca*
merayu-rayu kat kawan2 utk tolong dalam lab..
bau2 bulu tangan dan jari2 yg terbakar akibat suhu yg sangat tinggi dalam furnace...
dengan lab kot dan sarung tangan yg berlapis-lapis serta memakai penutup muka ala2 org keje bengkel (buat welding)...
disamping menghidu fosfat 3 kali seminggu....
selama lebih kurang 5 bulan siapkan sample saja...
dan lepas 5 bulan...rupanya sample sy mengalami masalah !

tension tau masa tu..
lalu setiap hari la sy mencari supervisor fyp utk merujuk hal tersebut..
oleh kerana supervisor sy sering sibuk dan takde kat ofis...
saya akan dtg dan tanya PA dia dulu..
PA tu pun dah kenal saya dan mungkin juga dah naik bosan tgk sy..ahahaha...

akhirnya satu keputusan dibuat dan saya kena tukar objektif fyp saya!
wahhhh....hanya Tuhan saja yg tahu...dalam 3 bulan terakhir saya kena study benda baru
dan buat eksperimen baru utk dapat result yg akan di'thesis'kan..

dalam 3 bulan itu...
saya bertungkus lumus..dan kerja2 saya menyiapkan fyp tidak melibat kan saya seorang saja...
sahabat2 ramai yg membantu..
yang bukan sama course dgn saya pun saya tibai minta tolong!
memang tension....pengalaman tension itu jadi manis pula bila semuanya berakhir dengan gred A (6 kredit)..

Alhamdulillah..Bersyukur sangat2 pada Allah swt...
Sesungguhnya Allah telah mengaturkan semua perkara untuk kita..
jadi...jika kita menerima kesusahan hari ini..YAKINlah..bahawa segala yg terjadi atas ketentuan-Nya dan sesungguhnya DIA lebih mengetahui apa yg terbaik untuk kita ! 



sekadar gambar hiasan






kasutkaripap: seronok ada org yg menggunakan hasil kerja kita sebagai rujukan. dan terasa sangat gembira kerana secara otomatiknya kita tolong org tu. harap2 amanda dapat belajar sesuatu dr fyp beliau. mesej terakhir utk amanda melalui fon tadi adalah..'gud luck!'..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...