Februari 17, 2011

TUNGGAL

pernah suatu ketika dahulu...ku suarakan soalan ini pada mak...
"mak, saya nak abg ngn kakak kandung boleh?"...
mak menjawab,"hish! buang tebiat ke tanya soklan gitu?"...
kecewa....
mak saudara mengatakan kepada ku...
"ala....sekarang kamu baru umur 7thun...belum rezeki la tu kamu ada adik...mungkin nasib kamu sama mcm si polan bin si polan..umur 17 thn baru dapat adik"...
kata2 mak sedara sedik sebanyak memberi semangat..

tunggu..dan tunggu dan tunggu..
kini daku sudah berumur 17thn...
"mak, saya tak dapat adik lagi?"...
"sabar ya..mungkin takde rezeki lagi"...
sekali lagi harapan musnah...

dan...mulai saat itu..
hati sentiasa mengharapkan dan berdoa agar mendapat seorg adik....

melangkah ke menara gading....
berada jauh dari keluarga....
kawan2 semua berkata " saya ada 5 org adik beradik"...ada juga.."saya ada 11 org adik beradik"
dalam hati ku berkata...wow!
dan tiba giliran ku...."saya anak tunggal, tiada adik beradik"....
dan semuanya hampir memberi respon...."kesiannya'....

begitu lah setiap kali menyentuh tntg bilangan adik beradik...
daku tidak pernah menyatakan ayat ini pada rakan2 ku...
"saya nak keluar hujung minggu ni..nak jumpa abg"
"kakak saya datang melawat saya"
"adik saya rindu kat saya la..tiap minggu kena balik kalau tak dia nangis ingatkan saya"...
"minggu depan kakak dan abg saya nak kawin..jemput la semua dtg ye!"...

tak pernah!
dan diri sentiasa berlagak...
 berlagak sbg seorg adik, berlagak sbg seorg kakak (kononnya) pd rakan2 yg lebih tua atau jauh lebih muda dr diri sndri...
dan satu sifat yg tidak lari dari anak tunggal seperti diri ini...manja....manja...dan manja....


walaupun 'monster kecik' ni adik angkat saja..tapi sngt2 bersyukur...kerana akhirnya saya ada adik yg suka gigit saya ! =)




kasutkaripap : homesick =(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...