Februari 22, 2011

CIKGU BUKAN CIKGU #1

Februari 2011.

saya tak pernah rasa ingin jadi cikgu sekolah..
tapi dulu2 masa kecik2 ada juga lah letak cita2 guru bila cikgu sekolah tanya..
ala...masa tu guru,doktor,polis,jururawat adalah antara profesien2 yg amat popular dlm kalangan budak sekolah..
dah tu je yg slalu tgk kt tv..

ada orang kata..
jadi cikgu adalah pilihan terakhir..
penat2 belajar engineer kat universiti tapi akhirnya jadik cikgu sbb tak dpt keje dlm kos yg beliau ceburi..
jadiknya, cikgu adalah keje yg paling selamat..
cuti bnyk, gaji jalan, elaun macam2...

tapi..tak semua fikir begitu..
ada yg memang nk jadik cikgu sbb minat, mak ayh suruh, dan mcm2 lagi sebab..(ikut org la)

berbalik kepada saya sndri...mak ayah saya asyik suruh sy jadi cikgu..
tapi baru2 ni la..masa saya kecik2 dulu ambik aliran sains mak ayah suh jadi doktor pula..
ni dah grad aliran sains, suh jadik cikgu..katanya senang,masa depan cerah..

ya..memang betul masa depan sengat cerah..
kawan2 saya yg jadik cikgu tu amatlah saya jeles melihat mereka kerana masa depan mereka adalah terjamin di bawah 'title' cikgu..
tapi bagi saya...............saya tak berapa nak jadik cikgu..

walaupun begitu...............saya suka mengajar!
mengajar dan berkongsi ilmu adalah sesuatu yg saya ingin kan..
tapi..kenapa saya tak mahu jadi cikgu?
kan lebih senang berkongsi ilmu sambil dpt duit?
jawapannya....................saya pon tak tahu!

dulu, saya pernah ajar sepupu2 saya subjek2 yg mereka lemah..
tapi saya jenis yg tak sabar..nak je marah bila diorang tak faham apa yg saya ajar..
jadi...saya mula berfikir bahawa saya tak sesuai mengajar walaupun hakikatnya saya suka mengajar..
mungkin cara saya tak betul atau ,
mungkin saya perlu sedikit bersabar kerana tahap penerimaan data seseorang tidak sama dgn org lain...
dan inilah yg menjadikan saya tidak yakin utk mengajar sesiapa secara serius..

namun..semua itu dulu....
kerana sesuatu telah berlaku yang membuatkan nafsu mengajar saya membuak-buak..
kerana peristiwa terpaksa itu lah..
saya merasakan saya enjoy mengajar orang!





kasutkaripap : apa2 pendapat kasut karipap hanyalah sekadar pendapat..tidak bertujuan utk apa2 dan tidak menujukannya kepada siapa2.

4 ulasan:

  1. tabik la cikgu karipap~~~~ hahaahahah

    BalasPadam
  2. ape tabik2? blanje tomyam ar...hahaha

    BalasPadam
  3. hahhahahahha..... alah.. karipap lg best kalu bab tomyam ni.... lapar~~~~

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...