Disember 12, 2010

GADIS BERJUBAH HIJAU

Si gadis duduk sendirian di kerusi itu. Dia memerhatikan org2 yg ada di sekelilingnya. Ada beberapa pasang merpati duduk bermadu kasih di tepi tasik, ada beberapa keluarga sedang berkelah dan si ayah mengejar-ngejar anaknya, dan tidak kurang juga ada yg sedang duduk berseorangan tanpa teman sambil melayan perasaan di taman yg tenang ini. Di taman ini juga la si gadis, duduk sendirian. Memikirkan dirinya, keluarganya, teman2 nya dan juga kehidupannya.

Si gadis melihat kanak2 yg sedang berlari-lari, kejar mengejar sesama mereka sambil bergelak tawa. Kanak-kanak....aahh..mereka masih kecil dan seronoknye jika aku juga seperti mereka, tidak perlu memikirkan masalah. Fikir si gadis.

Si gadis beralih pula ke kiri taman. Dilihatnya seorang gadis lain bertudung litup dan berjubah hijau sedang membaca buku sambil duduk bersantai. Si gadis memerhatikan lagi gadis berjubah hijau itu. Wajahnya sngt cantik dan bercahaya, senyumnya manis sekali sekala gadis itu melihat kanak2 yg bermain bola tidak berapa jauh dgn nya. Dari pandangan mata si gadis, dia dapat merasakan yg gadis berjubah hijau itu pasti baik orgnya, tutur kata yg sopan dan hormatkn org tua.

Si gadis mengeluh kecil. Dalam hatinya berkata, alangkah baiknya jika aku seperti itu. Tapi si gadis sedar. Dia tidak mungkin jadi seperti org lain. Dia tetap dia. Namanya tetap sama. Wajahnya juga tetap sama. Yang membezakan cuma hati. Jika hatinya bersih pasti semua anggotanya bersih, suci. Si gadis tunduk melihat tanah. Air matanya gugur ke bumi lagi. Ini lah yg sentiasa berlaku pada si gadis setiap kali memikirkan tentang dirinya. Dalam hatinya berdoa agar dia terpelihara dari kejahatan dan sentiasa di bawah redha Allah SWT..air mata terus mengalir lagi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...